Izabela Drzewowska

Pojęcie crowdsourcing jest neologizmem powstałym z połączenia: crowd (z ang. tłum) oraz sourcing (z ang. pozyskiwanie). Oznacza zlecanie zadań szerokiej grupie ludzi z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Słowo „tłum” jest kojarzone zazwyczaj z anonimową masą. Działania crowdsourcingowe nie są jednak adresowane do ogółu użytkowników internetu. Mimo że angażują szerokie grono, wymagają sprecyzowania odbiorcy. Grupę docelową łączą pewne umiejętności, wiedza czy zainteresowania. Dziś markom coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę odbiorców, na których im zależy. Tymczasem crowdsourcing pomaga zbudować silny wizerunek brandu i w sposób atrakcyjniejszy niż przez standardowe reklamy przedstawić jego wartości. Wiedzą już o tym największe międzynarodowe firmy, które angażują zróżnicowane grupy społeczne w wymyślanie nowych rozwiązań lub projektowanie autentycznych treści. Za pomocą platformy crowdsourcingowej można zaangażować bardzo różnych odbiorców w świat marki i wejść z nimi interakcję. To dobry punkt wyjścia do skutecznej komunikacji reklamowej, a także do zwiększenia efektywności firmy. Również w Polsce są już przykłady, które to potwierdzają.

Crowdsourcing – korzyści dla zleceniodawców i realizatorów zadań

Platforma Millionyou.pl została zaprojektowana z myślą o angażowaniu społeczności w rozwiązywanie problemów świata biznesu. Uczestnik biorący udział w wyzwaniu na platformie zna konkretną wartość, jaką przyniesie mu zaangażowanie się w projekt. Dla studentów wartością jest:

  • możliwość zdobycia doświadczenia,
  • szansa na sprawdzenie swoich umiejętności przy rozwiązywaniu realnych problemów,
  • uczestnictwo w warsztatach z zakresu innowacyjnego myślenia,
  • wynagrodzenie finansowe.

Osoby realizujące zadania kreatywne mogą osiągnąć nieco inne korzyści. Są nimi:

  • możliwość wzbogacenia portfolio,
  • prestiż,
  • atrakcyjne nagrody finansowe.

Co zyskują firmy decydujące się na zastosowanie crowdsourcingu?

  • otrzymują świeże, autentyczne treści oraz kreacje
  • zyskują cenne opinie
  • wsłuchują się w nadchodzące trendy dyktowane przez ich konsumentów
  • wzmacniają swój wizerunek
  • zyskują nowych ambasadorów swoich produktów

Przykłady akcji społecznych zrealizowanych na platformie crowdsourcingowej

W crowdsourcingowych projektach prospołecznych motywacją do działania uczestników jest chęć niesienia pomocy innym. Przykładem udanej akcji tego rodzaju jest zrealizowana w 2013 roku „Operacja sufit”. Projekt prowadzony na platformie MillionYou we współpracy z producentem farb AkzoNobel miał zaangażować artystów z całej Polski w zaprojektowanie ciekawych motywów graficznych na sufitach sal pooperacyjnych Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.       

Kolorowe malunki o pogodnej tematyce zmniejszają poczucie strachu i stresu, jaki często odczuwają dzieci podczas pobytu w szpitalu. Chęć współpracy zgłosiło ponad 560 osób. Spośród nadesłanych prac wybrano dwanaście i według tych projektów odmalowano szpitalne sufity. Podsumowując, crowdsourcing dzięki skali działania pozwala pozyskać wiele pomysłów w relatywnie krótkim czasie. Wdrażając crowdsourcing, firmy i organizacje otwierają się na różnorodność zgłaszanych pomysłów i ich oryginalność (wiele perspektyw i punktów widzenia), ale także uzyskanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań konsumentów. Wartością dodaną są także korzyści marketingowo – promocyjne, jakie zyskuje firma w procesie angażowania dedykowanej społeczności internautów.    

Podziel się:

O autorze:

Izabela Drzewowska

Izabela od ponad 5 lat zajmuje się marketingiem oraz komunikacją. W zespole EY Crowdsourcing działa w obszarze otwartej innowacji oraz specjalizuje się w angażowaniu złożonej społeczności innowatorów i kreatywnych na platformie MillionYou. Izabela ukończyła studia o kierunku Stosunki Międzynarodowe i Polityka na uczelni London Metropolitan University w Wielkiej Brytani i jest pasjonatką innowacji oraz ekonomii społecznej.